Δεκάχρονο κορίτσι μετέτρεψε σε βομβιστή αυτοκτονίας η Μπόκο Χαράμ σπέρνωντας το θάνατο. Μια είδηση που ίσως ελάχιστοι διάβασαν καθώς τη μερίδα του λέοντος στα ΜΜΕ μονοπωλούν τα γεγονότα στο Παρίσι. Εμείς, υπενθυμίζουμε άρθρο του IISCA sec group που είχε δημοσιευτεί στο τεύχος Σεπτεμβρίου Οκτωβρίουτου διαδικτυακού περιοδικού μας για τον τρόπο που χρησιμοποιούνται τα παιδιά ως στρατιώτες.
Στην ηλικία τους σε άλλα μέρη του κόσμου παίζουν παιχνίδια με στρατιωτάκια, ενώ τα ίδια βρίσκονται σε πεδία ως στρατιώτες κρατώντας ΑΚ47 και Μ16. Ο λόγος φυσικά για τα παιδιά σε πολλές χώρες της Αφρικής και της Ν.Α. Ασίας που έχουν «στρατολογηθεί» ως μάχιμες μονάδες από διάφορους στρατούς και παραστρατιωτικούς για να διεξάγουν πολέμους ακόμα και γενοκτονίες.
Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία αγόρια, κυρίως μεταξύ ηλικιών 14-18, αποτελούν σε κάποια μέρη του πλανήτη έως και το 70% του συνολικού αριθμού στρατιωτών. Η οργάνωση Human Rights Watch υπολογίζει πώς πάνω από 300.000 παιδιά έχουν αυτή την στιγμή ένοπλη δράση ενώ από τα τέλη του 20ου αιώνα μέχρι και σήμερα πάνω από 2.000.000 παιδιά έχουν σκοτωθεί σε πολεμικές συγκρούσεις ως στρατιώτες.
Στην πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση της HRW[[1]] αναφέρονται οι λόγοι που οι ομάδες αυτές προτιμούν να στρατολογούν και να κατηχούν παιδιά σε αυτές τις πράξεις τονίζοντας πώς κύρια αίτια είναι η ευκολία διαχείρισης και πειθούς/εκπαίδευσης τους, αλλά και το γεγονός πώς πολλά από αυτά βρίσκουν διέξοδο σωτηρίας. Αρκετά δίχως οικογένειες και δίχως ικανή υποστήριξη βρίσκονται σε δίλημμα επιβίωσης που τα οδηγεί σε εθελοντική εισχώρηση για να εξασφαλίσουν τροφή, στέγη αλλά και προστασία (όσο και αν το τελευταίο ακούγεται οξύμωρο).
Υπάρχουν, όμως, και περιπτώσεις που δεν ακουμπάει η έκθεση και θα σταθούμε λίγο περισσότερο. Αναφερόμαστε στις περιπτώσεις εκείνες που έχουν ως σκοπό να επηρεάσουν τη κοινή γνώμη στο Δυτικό κόσμο όπου τα μέτρα και τα σταθμά που χρησιμοποιούνται για την κρίση εικόνων είναι εντελώς διαφορετικά της κουλτούρας και παιδείας που επικρατεί στις χώρες αυτές.
Στην θρησκεία του Ισλάμ π.χ. σε κομμάτια του Κορανίου που αφορούν την Jihad αναφέρεται το παρακάτω:
“And prepare against them all you can of power, including steeds of war to terrorize the enemies of Allah and others besides whom you may not know, but Allah does know. And whatever you shall spend in the Cause of Allah shall be repaid unto you, and you shall not be treated unjustly.” [Quran 8:60]
Σε κάποιες διδαχές του Ισλάμ αναφέρεται ότι:
2. Syrian children posing with FSA. Source AFP |
“Military training is an obligation in Islam upon every sane, male, Mature Muslim, whether rich or poor, whether studying or working and whether living in a Muslim or non-Muslim country. The Prophet (SAWS) explained the meaning of the term ‘power’ in the above verse during a Sermon by mentioning that power was specifically shooting.”
Οι παραπάνω εκφράσεις είναι μέσα σε δοκίμιο/εγχειρίδιο[[2]] που περιγράφει πώς να προετοιμαστεί ο στρατιώτης της Jihad για την δοκιμασία του. Υπάρχουν, όμως, και ερμηνευτές με πιο σκληροπυρηνική ερμηνεία που καθιστούν τα παραπάνω υποχρεωτικά ακόμα και για παιδιά παρόλο που όπως αναφέρει το παρακάτω εδάφιο, το ίδιο το Κοράνι είναι αντίθετο σε αυτό:
““And if they had really intended to march forth, certainly they would have made some preparation for it; but Allahhated them being sent forth, so He made them
lag behind, and it was said to them, ‘Sit you among those who sit at home(women, children, elderly, etc.)'” [Quran 9:46]
3. A child practices disassembling an AK-47 during the Hamas-run ‘pioneers of liberation’ camps in Gaza (photo credit: Hamas interior ministry website) |
Γιατί, όμως, γίνεται αυτή η ερμηνεία; Αυτό βασίζεται κυρίως στην τοπική κουλτούρα χωρών σε Αφρική και Ασία, όπου θεωρούν ότι παιδιά είναι μόνο αυτά που δεν μπορούν να κρατήσουν κάποιο όπλο. Από την στιγμή που έχουν την δύναμη να μπορούν να σταθούν στα πόδια τους και να κρατήσουν όπλο που ρίχνει, τότε θεωρούνται άντρες και υπόχρεοι σε εκπλήρωση των παραπάνω θρησκευτικών διαταγών.[[3]] Η σημασία της συγκεκριμένης οπτικής είναι τεράστια και διαφεύγει εν πολλοίς από τα σημερινά Δυτικά ΜΜΕ που βλέπουν γενικώς τα διαδραματιζόμενα γεγονότα στις περιοχές αυτές μέσα από το πρίσμα της Δυτικής νοοτροπίας και κουλτούρας. Τα παιδιά άλλωστε στον Δυτικό κόσμο ενηλικιώνονται στα 18-21 και μέχρι τότε απολαμβάνουν κρατικής και κοινωνικής προστασίας και ασυλίας. Προνόμιο που δεν υπάρχει στις περιπτώσεις που προαναφέραμε.
Όμως, ακόμη και στον Δυτικό κόσμο δεν είχε τηρηθεί ως μια αρχή πολιτισμού. Το 1943 στον WWII, μετά την πανωλεθρία στο Σοβιετικό μέτωπο ο Joseph Goebbels διέταξε την εκκίνηση του σχεδίου «Ολοκληρωτικού πολέμου». Oι Γερμανοί, άλλωστε, δεν είχαν διστάσει να στρατολογήσουν την Γερμανική νεολαία από τα SS campsαρχικά, για χρήση στις πίσω γραμμές του μετώπου, προωθώντας την ιδέα του «ήρωα-νέου» που θα προστατεύσει την πατρίδα του, από τις ορδές «βαρβάρων» που ήθελαν να τελειώσουν το όνειρο της Βαυαρικής κυριαρχίας. [[4]] Το αποτέλεσμα ήταν στο τέλος του πολέμου η μαζική χρησιμοποίηση εφήβων στον πόλεμο αυτό, προσπαθώντας να διασωθεί το Ναζιστικό βδέλυγμα.
Πέρα, όμως, από την χρησιμοποίηση των παιδιών ως πολεμική μονάδα, η χρήση τους και ως ανθρώπινες ασπίδες λανσαρίστηκε από τους Ισλαμιστές σε μια προσπάθεια να επηρεάσουν την κοινή γνώμη σε μαζικό επίπεδο, απέναντι σε πράξεις από το Ισραήλ αλλά και από Μουσουλμάνους στην Γιουγκοσλαβία έναντι στους Σέρβους. Η εικόνα ενός παιδιού που έχει τραυματιστεί ή/και σκοτωθεί από επίθεση ομάδων στρατού, μπορεί να καταφέρει ένα συντριπτικό πλήγμα ως Ψ.Ε.Π. (Ψυχολογική Επιχείρηση Πολέμου) πολύ πιο ισχυρό, ως αντίκτυπο, ακόμα και από μια επίθεση 10 λόχων. Η νίκη, άλλωστε, επί της κοινής γνώμης ήταν και ο λόγος της ήττας των ΗΠΑ στο Βιετνάμ με παρόμοιες εικόνες. Η χρήση παιδιών σε ένα τέτοιο πολεμικό εγχείρημα οδηγεί σε σίγουρη νίκη, καθώς γίνεται κατανοητή μέσω μιας Δυτικής οπτικής ενώ αντίστοιχα στην χώρα που σκοτώνονται, λαμβάνονται ως «υπέρτατες θυσίες» σε ένα ιερό πόλεμο.[[5]]
Όμως ακόμα και σήμερα στην Δύση του 21ου αιώνα, τα παιδιά έχουν αποτελέσει όχημα εφαρμογής πολεμικών σχεδίων. Στην WSJ το 2012 δημοσιεύτηκε άρθρο για την σύλληψη σπείρας κατασκόπων από Ρωσία που σχεδίαζε την στρατολόγηση παιδιών για την εκπλήρωση στόχων και σκοπών που θα έπληγαν τις ΗΠΑ.[[6]]
Η είσοδος άλλωστε παιδιών σαν ένα είδος «πέμπτης φάλαγγας» απέναντι σε μια κοινωνία συμπαγή και κλειστή σε εξωτερικές παρεμβάσεις, μπορεί να γίνει με την παρουσία τους σε βάθος χρόνου, όπου πλέον θα έχουν την δυνατότητα να παρεισφρήσουν σε δομές και κοινωνική συνοχή της εκάστοτε χώρας και να παίξουν τον καταλυτικό ρόλο σε μελλοντικές δράσεις προς όφελος επιτιθέμενων αφού θα γνωρίζουν καλά τον «εχθρό».
Όλα αυτά φέρουν ένα πολύ δύσκολο ερώτημα. Πώς μπορεί να αντιδράσει εκείνος που θα βρεθεί απέναντι σε ένα παιδί οπλισμένο με εκρηκτικά ή με ένα επιθετικό τουφέκι όπως το ΑΚ; Για το συγκεκριμένο ερώτημα , για παράδειγμα, ειδικά στις ΗΠΑ γινόταν εκπαίδευση το 2003 , στο πώς, δηλαδή, μπορεί να αντιδράσει ένας στρατιώτης ξεπερνώντας ηθικές αναστολές που φυσιολογικά θα είχε, ενώ ταυτόχρονα θα αντιμετώπιζε την κατάσταση με χρήση «ικανής βίας».[[7]]
|
Μάλιστα, ακριβώς λόγω της συνεχιζόμενης μορφής πολέμου με ασύμμετρο τρόπο σε αστικό περιβάλλον σε περιοχές με επικρατούσα κουλτούρα και παιδεία σαν αυτή που προαναφέραμε, το εγχειρίδιο εντείνει την προσοχή σε αξιωματικούς και αρχηγούς ομάδων για την χρήση παιδιών ακόμα και ως «ηθικά εμπόδια» στο να εκπληρωθεί η αποστολή. Είτε με μεταφορά και ενεργοποίηση IED (Improvised Explosive Device), είτε με πιο αθώο τρόπο, ως «άτομα εν ανάγκη» που θα οδηγούν σε παγίδες τις ομάδες δράσης. Στον πόλεμο της Συρίας π.χ. είχαν χρησιμοποιηθεί ως ακροβολιστές[[8]], ενώ στο Αφγανιστάν τα είχαν τοποθετήσει σε σημεία που περνούσαν περιπολίες για να ζητιανεύουν ή να δίνουν ακόμα και στυλό με εκρηκτικούς μηχανισμούς. Την ίδια στιγμή μπορεί κάποια γυναίκα με burga, να έτρεχε να τα «μαζέψει» και εκμεταλλευόμενη τον αιφνιδιασμό να έβγαζε κάτω από τα ρούχα της κάποιο όπλο ή εκρηκτικό.[[9]] Η χρήση παιδιών σε τέτοιες επιχειρήσεις και μεθόδους είναι εύκολο να γίνει αντιληπτό πως δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα για τον αντίπαλο στρατό, τόσο στο πεδίο για τον στρατιώτη σε δίλημμα όσο και από τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει να αντιμετωπίσει αν πυροβολήσει και τραυματίσει ή/και σκοτώσει ένα παιδί με όπλο, όταν αυτό τον απειλεί άμεσα.
Δυστυχώς, αυτό είναι ένα θέμα που δύσκολα μπορεί να γίνει αντιληπτό από πολίτες διαφορετικών χωρών με άλλη κουλτούρα και ακόμη περισσότερο όταν αυτό αφορά καταστάσεις που προβάλλονται έντονα από τα ΜΜΕ, για λόγους χειραγώγησης με έντονα συναισθηματικά φορτισμένες εικόνες από διάφορα πολεμικά πεδία , όπως αυτό στο Σουδάν, Σομαλία, Παλαιστίνη, Αφγανιστάν κτλ. Ο σκοπός άλλωστε της προβολής μιας εικόνας ενός πληγωμένου παιδιού βασίζεται σε ένα ισχυρό ένστικτο προστασίας που όλοι ανεξαιρέτως έχουμε ως ενήλικοι. Στην προστασία των παιδιών μας απέναντι σε κάθε απειλή. Ακόμα και αν αυτό το παιδί δεν είναι δικό μας.
Ομάδα Αναλύσεων
IISCA Sec Group / Think Tank
Security Group – Think Tank of I.I.S.C.A. (Information Intelligence Security Consultants of Athens) was formed in 2013, by a team of experienced consultants and analysts with the sole purpose of advancing security and finance services to satisfy today’s business needs and demands. 21st Century has signaled the beginning of a turning point in HUMINT and SIGINT fields, bringing machines and human presence on an overlap state. IISCA, is making an effort to offer professional services by covering both human and technology need for security, information and intelligence issues.
[1] http://filipspagnoli.wordpress.com/stats-on-human-rights/statistics-on-war-conflict/statistics-on-child-soldiers/
[2] Azzam Publications — “How can I Train Myself for Jihad” –- source: DarkNet
[3] http://www.netplaces.com/understanding-islam/raising-muslim-children/from-a-child-to-an-adult.htm
[4] http://www.historyplace.com/worldwar2/hitleryouth/hj-boy-soldiers.htm
[5] https://www.youtube.com/watch?v=UXZEzbT0H1s (Hamas encourages usage of human shields)
[6] http://online.wsj.com/news/articles/SB10000872396390444097904577537044185191340
[7] The Contemporary Role of Children as Combatants by Mr. Ralph D. Nichols, Military Analyst, Center for Army Lessons Learned (CALL)
[8] https://www.youtube.com/watch?v=nNtbVi5_xJw (Confessions of a child sniper recruited by an armed group in Syria)
[9] http://www.dailymail.co.uk/news/article-1249044/Taliban-makes-children-plant-IEDs-thwart-Army-snipers.html
Πηγή: geopolitics.com.gr
Προσθήκη σχολίου